Voorwaarden cruises

de schepen van onze vloot

Onze schepen zijn in drie soorten te onderscheiden: de klassieke houten motorzeilschepen, motorzeilschepen met stalen romp en motorjachten met stalen romp.
Hoewel vaak wordt gezegd dat alleen de klassieke houten schepen een “ziel” hebben, hebben ook de nieuwere schepen met stalen romp hun eigen flair. De romp van het schip is van staal, maar voor de binneninrichting wordt wel vaak hout gebruikt om de traditionele sfeer te behouden.
De schepen verschillen onderling in grootte, voorzieningen en comfort. Bij de beschrijvingen van de boten vindt u de grootte en het aantal hutten op het schip. Alle informatie en aanduidingen zijn gebaseerd op de stand van juli 2016, het is mogelijk dat er tijdens de overwintering veranderingen in de indeling van een schip hebben plaatsgevonden; het totale aanzien van het schip kan hierdoor veranderen.
Nu en dan komt het voor, dat een kapitein tijdens de wintermaanden besluit zijn schip te verkopen of zelfs een nieuw schip koopt. Het is daarom mogelijk dat een schip gevaren wordt door een andere kapitein en bemanning dan in deze brochure is beschreven.
Veel houten schepen van onze vloot zijn meer dan 100 jaar oud, dat betekent dat slechts de naam en de rompvorm werkelijk zo oud zijn. Tijdens de reconstructie en revisie zijn in de loop der tijd alle spanten en planken, spijkers en schroeven vervangen. Maar één ding hebben alle schepen met elkaar gemeen: ze zijn volstrekt anders dan de grote cruiseschepen – bij ons aan boord wordt ongedwongen en zonder veel formaliteiten vakantie gevierd.

categorisering schepen

De vraag welk schip het beste is of welke schepen zijn precies hetzelfde is moeilijk te beantwoorden.
De schepen kunnen een zelfde bouw hebben, maar toch onderling kunnen verschillen. Er zijn veel factoren die de kwaliteit van een cruise bepalen een elke gast heeft weer andere wensen en verwachtingen van een schip of cruise vakantie. In onze brochure wordt een deel van onze schepen beschreven, maar online kunnen worden alle schepen uitgebreid en met detail beschreven. Men kan aan de hand van deze beschrijvingen en foto’s voor zichzelf bepalen welk schip het beste geschikt is en aansluit op bepaalde wensen.
Om de keuze enigszins makkelijker te maken hebben wij de schepen dit jaar voor het eerst in categorieën ondergebracht.
standaard: houten motorzeilschepen die over relatief kleinere, onderdekse hutten met wastafel en stapelbedden beschikken en alleen gemeenschappelijke douches en toilet hebben en slechts airconditioning in de onderdekse cabinegang.
comfort: houten motorzeilschepen die over hutten met stapelbed (overwegend) of smal tweepersoonsbed met eigen douche en toilet beschikken. Airconditioning ook weer alleen in de onderdekse cabinegang.
comfort plus: motorzeilschepen met en houten of stalen romp, hutten met stapelbedden, losse eenpersoonsbedden of (smalle) tweepersoonsbedden met eigen douche en toilet en individueel regelbare airconditioning in de hut.
premium: comfortabele motorzeilschepen of motorjachten, meestal met stalen romp en extra service. Relatief ruime hutten met eenpersoonsbedden of tweepersoonsbedden, evenals eigen douche en toilet en individueel regelbare airconditioning.
deluxe: zeer comfortabele motorjachten met stalen romp, een zwemplateau en extra service aan boord. Ruime, luxer ingerichte hutten met eenpersoonsbedden of tweepersoonsbedden, douche (meestal met cabine) en individueel regelbare airconditioning. Lounge aan dek, overdekt gedeelte op het zonnedek.

de hutten

De grootte van de hutten verschillen van schip tot schip en soms ook van hut tot hut. De grootte van de hut is op de kleinere schepen ca. 4-6 m2, op de grotere schepen ca. 7-10 m2.
Ze bieden voldoende ruimte om te slapen en de plunjezak of reistas op te bergen. Ze zijn in het algemeen doelmatig ingericht en beschikken behalve over bedden tevens over een kleine kast of plank voor kleding. De grotere, luxere schepen beschikken daarnaast nog over extra opbergplanken, 220-volt stekkerdozen en leeslampjes boven de bedden.
De bedden zijn bij sommige schepen boven elkaar geïnstalleerd (stapelbedden zonder ladder), bij schepen in de luxere categorie beschikken de hutten meestal over een smal tweepersoonsbed of losse eenpersoonsbedden. Driepersoonshutten hebben meestal een smal tweepersoonsbed, terwijl het derde bed zich hierboven bevindt. De soort en de rangschikking van de bedden vindt u in de beschrijvingen van de afzonderlijke schepen.
Op de meeste schepen beschikken de hutten over douche/toilet met wasbak. Daarbij gaat het gedeeltelijk om een aparte cel, die door middel van een deur is afgescheiden van de hut, maar met name bij de oudere schepen is er geen douchewand, douchecabine of -gordijn. Het douchewater loopt dan door een eenvoudige afvoer op de grond weg. Bij de luxere schepen met stalen romp is er veelal of een cabine of een douchegordijn als afscheiding.
De hutten onderdek beschikken over een ventilatieopening en/of een patrijspoort. De meeste schepen beschikken over zowel hutten op het boven- als het onderdek. In de beschrijvingen van de schepen wordt bovendien onderscheid gemaakt tussen hoofd- en bovendek.
Bij boeking kunt u kiezen (mits beschikbaar) tussen hutten onderdek of bovendek, dit wordt op de reisbevestiging/rekening tevens bevestigd. Een onderscheid tussen hoofd- of bovendek wordt hierbij niet gemaakt. Wensen m.b.t. hutten op het hoofd- of bovendek of een bepaald hutnummer worden aan de kapitein doorgegeven en indien mogelijk ingewilligd, echter nooit bevestigd en maken daarom geen deel uit van de reisovereenkomst. De indeling van de hutten wordt gemaakt volgens boekingstijdstip.
Bij aankomst zijn de bedden opgemaakt, bovendien zijn vanaf 2014 op alle schepen handdoeken beschikbaar (2 handdoeken per persoon per week). Wij raden aan in ieder geval zelf extra handdoeken mee te nemen omdat er geen mogelijkheid is de handdoeken te wassen.
Bad- en strandlakens zijn niet beschikbaar en moeten door de gasten zelf worden meegenomen. De bemanning komt tijdens de reis niet in de hutten (m.u.v. de “Deluxe schepen”), deze moeten door gasten zelf in orde worden gehouden tijdens de reis. Ook douche en toilet in de hutten worden door de bemanning gedurende de vaartocht niet gereinigd. De gemeenschappelijke douches en toiletten worden wel tijdens de reis regelmatig gereinigd.

– Op de Deluxe schepen MY Vita en MY Mystic worden dagelijks de hutten gereinigd en handdoeken gewisseld.

– De in de beschrijving aangegeven aantal hutten heeft betrekking op de passagiershutten.
– Voor de bemanning staan in principe eigen hutten ter beschikking, die in de beschrijvingen niet worden genoemd.

airconditioning

Bijna alle schepen beschikken over airconditioning in de salon, het merendeel van de schepen beschikt ook over airconditioning in de hutten zelf (met individuele regeling). Bij de schepen zonder airconditioning in de hutten, bevindt zich wel airconditioning in de cabinegang onderdek. Hierbij geldt wel dat de koeling alleen effectief is wanneer de deur van de hut wordt opengelaten. In principe geldt, dat de airconditioning alleen in functie is, wanneer de scheepsmotor of het aggregaat in bedrijf is of het schip op het stroomnet aan land is aangesloten. Bij overnachting in een eenzame baai of een klein vissersdorp zonder stroomaansluiting is de airconditioning meestal uitgeschakeld, want vooral met het oog op de nachtrust is het niet mogelijk, de motor of het aggregaat te laten lopen. Het kan in sommige havens ook gebeuren dat de stroomverzorging te zwak is om tegelijkertijd alle aanwezige schepen van airconditioning te voorzien.

kleding en bagage

Kostuum en avondjurk kunt u rustig thuis laten – we raden aan gemakkelijke vakantiekleding mee te nemen, zoals korte broeken, T-shirts en badkleding. Voor de koele avonden (vooral in het voor- en naseizoen) is een trui of sweatshirt aan te raden en ook een regenjas kan van pas komen. Tevens zijn geschikte schoenen aan boord sportschoenen, gympen of slippers. Hoge hakken (pumps) of bijv. houten klompen zijn i.v.m. de veiligheid en geluidsoverlast niet toegestaan.
Omdat de bergruimte in de hutten meestal minimaal is, is het verstandig geen koffer (vooral geen harde koffer) mee te brengen, maar een plunjezak of reistas te gebruiken. Hoewel op de schepen minstens één bemanningslid de wacht houdt, is het beter niet noodzakelijke waardevolle voorwerpen thuis te laten. In geval van diefstal kan geen aansprakelijkheid worden aanvaard.

de verzorging

De verzorging voldoet aan de mediterrane standaard. Het ontbijt is eenvoudig met koffie en thee, witbrood, boter en marmelade. Vaak is er echter ook yoghurt, eieren, vleeswaren of kaas. De hoofdmaaltijden (middag- en/of avondeten) bestaan meestal uit soep, vlees of vis met bijgerechten en salade en een dessert of fruit. Hierbij wordt vaak gebruikt gemaakt van veel kruiden en olijfolie. Hoewel men zou verwachten dat er bij zeereizen vaker vis geserveerd wordt, bestaan de hoofdmaaltijden overwegend uit vlees.
Indien gewenst wordt op alle schepen met een vegetarisch menu rekening gehouden – we verzoeken u uw wensen bij boeking al door te geven, zodat er aan de hand daarvan kan worden ingekocht. Een vegetarisch menu betekent echter niet, dat er speciale gerechten worden klaargemaakt, maar dat er in plaats van vlees meer (groente) bijgerechten worden verstrekt. De bereiding van speciale diëten is in de regel niet mogelijk.
De verzorging aan boord is op basis van half- of volpension, afhankelijk van het schip (vraag onze reserveringsafdeling voor meer informatie).
De verzorging aan boord is soms »halfpension- plus« (HP+) – het bestaat in principe uit ontbijt en middag- of avondeten. Op de dag van aankomst wordt er een snack aangeboden bij inscheping en een diner en is er één keer per reis een »Captain’s diner«. Op de andere dagen kan het avondeten in restaurants aan land worden gebruikt. Af en toe zal de kapitein u het avondeten aan boord aanbieden (bijv. bij overnachting in baaien), deze maaltijden dienen apart aan boord te worden betaald (ca. € 10,- tot € 25,- per maaltijd p.p., afhankelijk van de bestelling en maaltijdkeuze). De laatste maaltijd is het ontbijt op de dag van vertrek.
Volpension bestaat uit ontbijt, middag- en avondeten, de verzorging begint met een snack
bij inscheping en eindigt met het ontbijt op de dag van ontscheping.
De verzorging bij de fietscruises is hoofdzakelijk op basis van »halfpension plus« (HP+) en bestaat uit ontbijt middag- of avondeten aan boord en een snack bij inscheping. Meestal wordt het middageten gebruikt in restaurants of typische tavernes onderweg – deze maaltijden zijn niet bij de prijs inbegrepen en dienen door de deelnemers ter plaatse te worden betaald. Afhankelijk van de route kan het tevens voorkomen dat de maaltijden ‘s middags aan boord worden geserveerd, terwijl u ‘s avonds voor het diner zelf een restaurantje kunt kiezen in de plaats van overnachting.
Wij hebben de maaltijden bij de fietscruises aan het vereiste van de fietsers aangepast. Voor het ontbijt worden naast de gebruikelijke koffie of thee, witbrood, boter en marmelade tevens worst, kaas, cornflakes, muesli, fruit, sappen en melkproducten, zoals yoghurt geserveerd.
De verzorging bij de wandelcruises is op basis van volpension, het middageten wordt of aan boord of in de vorm van een lunchpakket tijdens de wandeling aangeboden.

dranken

De salon is restaurant, lounge en bar ineen, hier zijn koele drankjes verkrijgbaar – met of zonder alcohol. Gewoonlijk worden uw consumpties op een »turflijst« bijgehouden en aan het einde van de reis wordt er afgerekend. De drankjes aan boord zijn uiteraard duurder dan in de supermarkt om de hoek, maar uiteindelijk bevindt u zich op een klein »zwemmend« pension. De prijzen van de dranken liggen echter meestal onder de prijzen in de hotels en kunt u het beste vergelijken met die in cafés of bars. Ter oriëntatie is de prijs ca. € 1,50 voor 0,5 l mineraalwater, € 2,- voor limonade, ca. € 2,50 voor 0,5 l bier en een fles wijn vanaf ca. € 10,- € 15,- te verkrijgen. Het is niet toegestaan zelf drank mee aan boord te nemen.

inscheping

De inscheping in de havens Rijeka en Zadar vindt van 11:30 tot 13:00 uur plaats, in Trogir van 11:30 tot 13:30.
De inschepingshaven voor vlieggasten is afhankelijk van de vluchttijden. Gasten die per vliegtuig aankomen, maar te laat om de inscheping in de haven te halen, worden wanneer noodzakelijk naar de eerste overnachtinghaven gebracht, om daar in de late namiddag of avond in te schepen. Bij boekingen van vluchten en transfers via ID Riva Tours met aankomst op luchthaven Split tot 12:30 uur is inscheping in Trogir gegarandeerd. Bij latere aankomst wordt weer een transfer geregeld naar de eerste overnachtingshaven.
Bij een latere inscheping is er helaas geen restitutie mogelijk voor het missen van bijv. een middagsnack, een geplande rondleiding of bij de fietscruises voor een eerste fietstour.
Wanneer u met de auto reist naar Rijeka en Zadar, kunt u al vanaf 10:00 uur in de haven terecht. Ons Service-Team begeleidt u dan naar de garage resp. uw parkeerplaats (indien gereserveerd) en verzorgt een transfer terug naar de haven.
Wanneer u met de auto reist naar Trogir, kunt u al vanaf 10:00 uur terecht bij ons Checkpoint, dat op loopafstand van de haven is. Hier kunt u uw auto parkeren (indien gereserveerd). Ons Service-Team begeleidt u naar de haven en zorgt ervoor dat uw bagage naar de haven gebracht wordt.

ontscheping

In principe vindt de ontscheping op de laatste dag tot 09:00 uur plaats. De bemanning heeft de tijd tussen het ontschepen en inschepen nodig om de hutten net zo schoon en netjes in orde te maken, zoals u één of twee weken ervoor de hutten aantrof.

reisdocumenten

Voor een bezoek aan Kroatië, zoals ook voor de doorreis door Slovenië dient u in het bezit te zijn van een paspoort dan wel identiteitskaart. Kinderen moeten in het bezit zijn van een eigen identiteitskaart of paspoort en mogen niet meer bij de ouders bijgeschreven zijn.
Voor een bezoek aan Montenegro (Route T4) en aan Bosnië-Hercegovina (route T5) is een identiteitskaart in principe voldoende voor een verblijf van max. 30 dagen. Bij het reizen naar Montenegro met een identiteitskaart wordt bij de grens een speciaal toegangsbewijs, een zgn. toeristenpas verschaft dat het verblijf in gerechtigd. Om veel tijdverspilling aan de grens te vermijden raden we u aan, indien u in het bezit bent van een paspoort hiermee te reizen.
Houders van buitenlandse paspoorten dienen contact op te nemen met de desbetreffende ambassade. Wanneer u de reis met eigen auto maakt, vergeet dan niet de groene kaart mee te nemen, hoewel deze voor Kroatië en Slovenië voor Nederlandse auto’s niet meer noodzakelijk is, kan hier nog wel naar gevraagd worden.
Voor het samenstellen van de passagierslijsten voor de reis naar Montenegro hebben we bij boeking de volgende extra gegevens nodig: Voor- en achternaam, paspoort- of identiteitskaartnummer, geboortedatum en nationaliteit.

busreizen

Wanneer u met de bus reist wordt u eerst naar Opatija gebracht en van daaruit worden extra transferbusjes ingezet naar Rijeka. Voor de terugreis geldt dat u over het algemeen in de ochtend al in Rijeka wordt opgehaald door een transferbusje en weer naar Opatija gebracht. De bus naar Nederland vertrekt pas eind van de middag, begin van de avond. U heeft dan nog de tijd om Opatija te verkennen. We proberen altijd uw bagage onder te brengen in een van onze hotels in Opatija.

vliegreizen

De inschepinghaven voor vlieggasten is afhankelijk van de vluchttijden. Gasten die per vliegtuig aankomen, maar te laat om de inscheping in de haven te halen, worden wanneer noodzakelijk naar
de eerste overnachtinghaven gebracht, om daar in
de late namiddag of avond in te schepen.
Bij boekingen van vluchten en transfers via ID Riva Tours met aankomst op luchthaven Split tot
12:30 uur is inscheping in Trogir gegarandeerd. Bij latere aankomst wordt weer een transfer geregeld naar de eerste overnachtingshaven.
Wanneer u zelf een vlucht boekt bij de luchtvaartmaatschappij bent u in principe zelf verantwoordelijk voor een transfer naar de inschepingshaven of eerste overnachtingsplaats.
Wij kunnen op aanvraag en tegen bijbetaling wel
een transfer voor u bijboeken.

bagage bewaring

Wanneer u uw cruise heeft gecombineerd met een hotelverblijf, wilt u misschien niet al uw bagage op het schip meenemen. In Rijeka kunt u uw bagage in het bagagedepot van het busstation in bewaring geven (ca. 300 m vanaf de haven verwijderd). De kosten bedragen ca. € 2,- per dag per stuk bagage. In de haven van Zadar en Trogir heeft onze reisleiding overeenkomstige mogelijkheden voor u. De kosten bedragen dan ca. € 10,- per week per stuk bagage.

parkeren in de haven

In alle inschepingplaatsen reserveren wij graag een bewaakte parkeerplaats voor u. Deze parkeerplaatsen bevinden zich meestal buiten de haven – onze reisleiding begeleidt u hierheen. In Rijeka en Zadar wordt u vanaf de parkeerplaatsen ook weer terug vervoerd naar de haven. In Trogir is de parkeerplaats bij ons checkpoint op loopafstand. Wij vragen u vriendelijk uw wensen voor een parkeerplaats tijdens boeking aan ons door te geven.
In Rijeka staat een garage ter beschikking tegen betaling 360 HRK (ca. € 50,-) per week. In Trogir en Zadar parkeerplaatsen tegen betaling van 300 HRK (ca. € 40,-) per week. De parkeerkosten zijn ter plaatse te betalen in de nationale munteenheid Kuna (HRK). De parkeerplaatsen worden bewaakt, maar zijn niet door ons, noch door het parkeerbedrijf verzekerd. Er bestaat een verzekeringsdekking binnen de voor het voertuig eventueel afgesloten cascoverzekering (in principe geldt dezelfde aansprakelijkheidsregeling als op parkeerplaatsen of in parkeergarages in Nederland of België). Meldt u zich bij aankomst eerst bij onze reisleiding met de papieren die u van ons heeft ontvangen en zij zullen u dan naar de betreffende parkeerplaatsen begeleiden.

elektriciteit en water

Elektriciteit is uiteraard aanwezig, maar niet ongelimiteerd. Alle schepen beschikken over een 220-volt generator, die echter (met het oog op de nachtrust) niet het volle etmaal in bedrijf is. Hetzelfde geldt bij het voor anker gaan in baaien, omdat het zeker niet prettig is, wanneer het zonnen aan dek door motor- en generator geronk overstemd wordt. Wij verzoeken u vriendelijk om oplettendheid bij het gebruik van elektrische apparaten zoals een haarföhn. Bij gelijktijdig gebruik van meerdere elektrische apparaten wordt het net op het schip snel overbelast en verstoord.
De watertanks zijn in overeenstemming met het aantal hutten en/of kooien zo geplaatst, dat er voldoende water is om u te wassen of te douchen, ook als er gedurende enkele dagen niet kan worden bijgetankt. Dit houdt wel in dat een ieder verstandig met het water dient om te gaan. De schepen beschikken over een centrale warmwatervoorziening voor de douches, maar ook hier geldt dat er slechts genoeg warm water voor iedereen aanwezig is, mits men de douches slechts zolang als werkelijk nodig is, gebruikt.

wifi-internet

Voor seizoen 2014 zal op al onze schepen Wi-Fi aanwezig zijn, zodat onze gasten ook tijdens de zeiltocht van de gemakken van het internet zijn voorzien. Dit betekent echter niet dat er 24 uur per dag verbinding met internet is. Terwijl er in bijna alle havens en zelfs nog enkele zeemijlen verwijderd verbinding is met het HSDPA-netwerk is, kan het voorkomen dat op zee of bij verder verwijderde eilandjes een zwakkere verbinding (Edge netwerk) tot geen signaal is. Bovendien kan het vooral op de stalen schepen voorkomen dat WiFi op technische grond niet op het gehele schip te ontvangen Is, maar bijvoorbeeld alleen in de salon. Op sommige schepen kan het zijn dat WiFI alleen beschikbaar is als motor of aggregaat in werking is of als men in aangesloten op een stroomnetwerk aan wal.
Fair Usage Policy: aangezien er geen echte vaste tarieven voor internettoegang via UMTS / HSPA zijn en vanaf een bepaalde maandelijkse hoeveelheid gegevens, de snelheid van de provider wordt beperkt tot 64 kbit/s, vragen wij u de toegang tot het internet op onze schepen niet te gebruiken voor video-streaming, internetradio of het uploaden en downloaden van grote hoeveelheden gegevens. De kapitein heeft het recht bij misbruik bepaalde apparaten af te sluiten van de toegang tot internet.

bent u aangewezen op gebruik van internet?

Uit de praktijk is gebleken dat in de afgelopen 2 jaar, door veelvuldig internetgebruik, onze maandelijkse datavolumes soms na enkele dagen al benut zijn. We raden u daarom aan- indien u op het internet aangewezen bent- een Kroatische SIM Card of USB stick met prepaid tarief te kopen. Provider VIPnet biedt bijvoorbeeld een USB stick incl. SIM Card voor 200 Kuna (= ca. 26 euro) aan, een SIM card voor 20 Kuna (ca. 3 euro) en 24-uur surfen tot 1 GB voor slechts 10Kuna (= ca. 1,40 euro).

milieubeleid

In het belang van het milieubeleid – die in de Kroatische grondwet is vastgelegd wijzen wij u er nadrukkelijk op, geen afval in zee of toiletten te werpen. Op alle schepen beschikt men over voldoende afvalcontainers, waardoor een milieuvriendelijke afvoer gewaarborgd is. Helpt u actief mee onze Adria, de meest »blauwe« zee der zeeën, schoon te houden.

slapen aan dek

Veel van onze gasten vinden het een unieke belevenis om de nacht in de frisse lucht onder de mediterrane sterrenhemel door te brengen. Vanzelfsprekend is hiervoor genoeg plaats aan dek, u dient dan wel zelf een slaapzak en eventueel een luchtbed mee te brengen, aangezien het niet toegestaan is matrassen en bedlinnen uit de hutten te halen.

nachtrust

Meestal wordt het na 23:00 uur wat rustiger aan boord. Dit is uiteraard geen starre regel, maar afhankelijk van de samenstelling van de »vakantiecrew«. Op menig schip blijft de gezelligheid langer duren. Omdat de schepen door hun bouw gehorig zijn en er in veel havens uit plaatsgebrek meerdere schepen naast elkaar kunnen liggen, is wederzijds respect hier in ieders belang.
De overnachtingen vinden meestal in grotere havens plaats (zie routebeschrijvingen). Aangezien de haven vaak de levensader van elke plaats is en op zomeravonden het leven zich in mediterrane landen buiten afspeelt (restaurants, cafés, bars, terrassen) gaat het er hier ’s avonds en ‘s nachts meestal levendig aan toe. Vooral in de maanden juli en augustus worden in de kustplaatsen de meeste jaarlijkse volksfeesten gevierd die vaak tot in de vroege uurtjes duren. ID Riva Tours heeft hier geen invloed op en kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

muziek en gezelligheid

Muziek aan boord is gelukkig geen uitzondering. Dikwijls wordt er spontaan een »feestje gebouwd«. Wie een instrument zoals gitaar of harmonica bespeelt kan deze rustig meenemen.

routes

Zo individueel als de afzonderlijke schepen zijn, zo individueel kunnen ook de routes zijn. Ze komen over het geheel genomen overeen met de beschrijvingen in de brochure, maar kunnen in enkele gevallen gering afwijken. De kapitein wil zijn favoriete baai niet voor u onthouden en in sommige havens kan het wel eens krapper worden, wanneer hier meerdere schepen gelijktijdig overnachten.
De in de routebeschrijvingen genoemde plaatsen hoeven geen overnachtingplaatsen te zijn. Het kan bijvoorbeeld voorkomen, dat u ‘s middags gelegenheid heeft de betreffende plaats te bezoeken en er aansluitend een baai wordt opgezocht om te overnachten. Of dat er in een baai overnacht wordt en het in de beschrijving genoemde plaatsje pas de volgende morgen wordt aangedaan. Wanneer er voor de nacht kan worden gekozen tussen een »baai« of een »haven«, zal de beslissing van de kapitein afhankelijk zijn van de wens van de meerderheid van zijn gasten. Tevens is het mogelijk, dat routes in omgekeerde volgorde gevaren worden; op de route R1 wordt in principe door de helft van de schepen i.p.v. Krk eerst Cres aangedaan en de route daarna overeenkomstig voortgezet.
Wij hebben onze reisroutes zo gepland dat bij normale weersomstandigheden de bestemming van de dag goed te bereiken is. De kapitein heeft de bevoegdheid met het oog op de weersomstandigheden de route te wijzigen, resp. de verblijven in de havens te verlengen of te verkorten. Wanneer welk schip op welke route wordt ingezet, kunt u opvragen bij onze reserveringsafdeling of terugvinden in ons online boekingssysteem.
Deze planning is gebaseerd op de informatie in juli 2016 en kan afhankelijk van het reserveringsverloop en annuleringen nog gewijzigd worden. Bij uw boeking verneemt u, welk schip op welke route ingezet is resp. welk schip uw route vaart.

charter

Bij het charteren van een motorzeilschip is het bijboeken van halfpension voor alle meereizende verplicht. Wanneer u voor volpension kiest geldt dit tevens voor alle reizigers. De combinatie van half- en volpension binnen een groep is niet mogelijk. Het is wel mogelijk voor de gehele chartergroep op bepaalde dagen halfpension te boeken en op de overige dagen volpension (bijv. 3 dagen halfpension en 4 dagen volpension). Dit besluit dient uiterlijk 4 weken voor aanvang van de reis aan ons te zijn doorgegeven. De hoogte van het te betalen bedrag voor de gekozen verzorging is afhankelijk van het vastgelegde minimum aantal deelnemers op het schip voor de berekening de toeslagen. Extra maaltijden of bijzondere wensen die meerkosten met zich meebrengen moeten aan boord betaald worden.
De deelnemerslijst dient uiterlijk 4 weken voor aanvang van de cruise bij ons binnen te zijn; tot
4 dagen voor aanvang zijn kosteloze wijzigingen m.b.t. deelnemersaantal en namen mogelijk.
De routes kunnen binnen Kroatische kustwateren individueel afgesproken worden ingepland, de gemiddelde dagelijkse vaartijd bedraagt ca. 5 uur
(= 35 uur per week, echter max. 7 uur op een dag). Bij overschrijding van de max. toegestane vaartijd dient aan de kapitein een brandstoftoeslag betaald te worden. U dient ons daarom tijdig voor het begin van uw reis (wanneer mogelijk al bij boeking) uw routewensen door te geven, zodat wij de voorgenomen dagelijkse vaartijden en zo de eventuele brandstoftoeslag kunnen berekenen.
Voorbeeld: terwijl de routes R1 en Z2 binnen het bereik van de charterprijzen vallen, is voor route T1 of T3 een brandstoftoeslag van € 20,- resp € 60,- per persoon van toepassing (te betalen aan de hand van de vastgelegde minimum aantal deelnemers voor berekeningen van de toeslagen).
Sportactiviteiten zoals fietsen tijdens een charter zijn alleen op aanvraag en alleen op bepaalde schepen mogelijk. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Kijk voor meer informatie bij “Belangrijke informatie en voorwaarden “Blue Cruise “ charters”.

gedeelde tweepersoonshut

Bij boekingen van onze actieve vaarvakanties (fietscruises, wandelcruises en de Actief en Relax-combinatie) kunt u tevens een »halve« tweepersoonshut zonder toeslag boeken. In dit geval deelt u uw hut met een andere gast van het gelijke geslacht. Bij alle andere cruises is het niet mogelijk halve hutten te boeken, slechts eenpersoonshutten (alleen op de MS Carpe Diem, MS Kruna Mora en de MS Maček) of tweepersoonshutten voor alleengebruik. Toeslag voor hutten voor alleen gebruik is 50%.

het scheepsdek

Een tocht met één van onze motorzeilschepen is een unieke ervaring. U moet er echter rekening mee houden, dat scheepsplanken verraderlijk kunnen zijn: trappen zijn smaller en steiler dan u thuis gewend bent en na een regenbuitje of bij ochtenddauw kan het dek verraderlijk glad zijn; wees dus voorzichtig.
Aangezien hout een levend materiaal is en bij hoge zomerse temperaturen licht samentrekt, kan het soms voorkomen, dat bij regen of slecht weer wat water in de hutten op de houten schepen geraakt. In ieder geval dient u er rekening mee te houden, bij slecht weer of tijdens de vaart de patrijspoorten (hutten onderdek) of vensters in uw hut te sluiten.
Omdat vooral in het hoogseizoen in veel havens minder plaats is, worden er af en toe meerdere schepen naast elkaar vastgelegd. Voorzichtigheid wordt daarom geboden, wanneer u over de andere schepen moet lopen bij het verlaten of aan boord gaan van uw eigen schip, vooral met het oog op de hoogteverschillen van de dekken van de schepen. Dit geldt vooral na alcoholgebruik aangezien wij niet aansprakelijk zijn voor ongevallen.
Uw speciale oplettendheid wordt gevraagd, wanneer u in een baai voor anker gaat en vanaf het schip het verfrissende water in springt. Let op dat u zich tijdens een dergelijke sprong niet bezeerd en houdt rekening met het gevaar op gladheid aan dek door uit het water komende gasten.

kinderen aan boord

Een cruise is zeker ook voor kinderen een belevenis. Vanwege de bijzondere omstandigheden aan boord van een motorzeilschip raden wij onze cruises echter alleen aan wat oudere kinderen aan (met zwemdiploma’s). Kinderen ontdekken aan boord elke dag wat nieuws, bijv. de vele schakelaars in de stuurhut, het omhoogtrekken van de zeilen of het te waterlaten van het anker. We willen u verzoeken om ongelukken te voorkomen ook aan boord goed op te letten want ook daar geldt de ouderlijke plicht.

zeilen

Onze schepen varen de route in de regel op de motor, bij gunstige wind wordt er soms gezeild. Hoewel de mogelijkheden hiertoe, gezien de constructie van de afzonderlijke schepen, van schip tot schip verschillen, wordt er getracht meestal eenmaal per week de zeilen te hijsen, voor zover het weer dit toelaat. Dit geldt uiteraard alleen de traditionele houten motorzeilschepen.

vissen

De visrijke Kroatische Adria is een ideaal visgebied. Vanzelfsprekend kunt u uw visgerei meebrengen om van boord of land af vis te vangen. U hebt hiervoor wel een visvergunning nodig, die door veel agentschappen en havenkantoren tegen betaling worden afgegeven.

huisdieren

Het is niet mogelijk huisdieren aan boord van onze schepen mee te nemen.

roken

In de hutten en in de salon aan boord is het niet toegestaan te roken, alleen aan dek van onze schepen. Let u er alstublieft op geen sigarettenpeuken in zee te gooien, maar de op de schepen aanwezige asbakken hiervoor te gebruiken. Onderschat u daarnaast niet het gevaar van rondvliegend as en brandplekken.

reisleiding

In de haven wordt u bij inscheping en ontscheping begeleid door ID Riva Service-Team. Zij staan op de dag van in- en ontscheping in de haven om u te woord te staan en hulp te bieden (begeleiding naar de parkeerplaats, vragen over de ligging van het schip etc.). Aan boord vindt een korte welkomst toespraak plaats.
Bij de standaardroutes zoals R1, Z2, T1 en T3 etc. gaat het om niet-begeleide routes, dat wil zeggen dat er tijdens de reis geen reisleiding aan boord is. Eventuele stadsrondleidingen of excursies (afhankelijk van de route) worden door lokale gidsen uitgevoerd en begeleid. Bij de actieve routes zoals onze fietscruises of wandelcruises is er wel een reisleider aan boord gedurende de reis die tevens de fiets-of wandelbegeleider is.
De rondleidingen in Rab, Zadar, Trogir, Split en Dubrovnik worden door lokale gidsen met licentie begeleid (Duits- en Engelstalig).

betaling aan boord

Drankjes en eventuele extra’s aan boord kunt u in de landelijke munteenheid (Kuna), in Euro (EUR) of in Dollar (USD) betalen. Creditcards en pinbetaalkaarten worden niet geaccepteerd.

niet inbegrepen

In onze prijzen zijn de toeristenbelastingen (€ 7,-) en havengelden (€ 14,-) niet inbegrepen. Het totaalbedrag hiervoor bedraagt € 21,- per week per persoon (kinderen t/m 11 jaar € 10,-) en dient bij inscheping aan boord te worden voldaan.
Entreegelden voor musea en nationale parken of extra excursies zijn niet inbegrepen en dienen ter plaatse te worden voldaan voor zover deze in de routebeschrijving niet onder het kopje “Wat is inbegrepen” staan vermeld.

minimum aantal deelnemers

Onze cruises moeten een minimum aantal deelnemers hebben om doorgang te kunnen vinden. Het minimum aantal deelnemers per schip vermeld kunt u opvragen bij onze reserveringsafdeling. Mocht het minimum aantal niet gehaald worden wordt u hierover uiterlijk 21 dagen voor vertrek over geïnformeerd. Uiteraard wordt u een gelijkwaardig alternatief schip aangeboden op basis van beschikbaarheid.

verzekeringen

Wij raden u aan om een reis- , annulering- en ongevallenverzekering af te sluiten, omdat deze niet in de reissom zijn inbegrepen. Het boekingskantoor zal u hierover graag informeren.