Snel zoeken



Loading

  • Vakantie(vervoer):

  • Regio:

  • Bestemming:

  • Aankomstdatum en verblijf:


  • Categorie:

  • Huisdieren:

  • Soort accommodatie:

  • Aantal personen:

  • Vakantietype:

  • Afstanden:

  • Faciliteiten:

  • Verzorging:

  • Luchthaven (regio):

Alle opties weergevenzoek & boek

ID Riva Tours is de specialist voor vakanties naar Kroatië en Slovenië.

  • Meer dan 700 accommodaties
  • Eigen Service Team
  • Auto-, bus- en vliegvakanties
  • Internationale organisatie
  • Unieke cruises
  • Lid ANVR & SGR
ANVR SGR Calamiteitenfonds

M/S Aneta

  • Kroatië
  • Midden-Dalmatië
  • Haven Trogir

Algemene gegevens: lengte 32 m, gebouwd in 1958, gerenoveerd in 2009. 32 Bedden in 15 hutten met eigen douche/toilet.

Onderdek: 2 hutten voor 3 personen met ...

Meer informatie




Klik voor prijsberekening en boeking
op één van de prijsvelden
p.p.p. = prijs per persoon
p.p.u. = prijs per unit
(bij vliegreizen met appartement of camping prijs p.p. bij max. bezetting excl. transfer)
 do
31.07.
vr
01.08.
za
02.08.
zo
03.08.
ma
04.08.
di
05.08.
wo
06.08.
do
07.08.
vr
08.08.
DKC - 2 pers. hut bovendek - stapelbed (halfpension)
p.p.p. - - 705 € - - - - - -
TKD - 3 pers. hut benedendek - twijfelaar (halfpension)
p.p.p. - - 665 € - - - - - -

M/S Aneta



In alle jaren dat de Aneta behoort tot de Riva vloot heeft zij al vele stamgasten voor zich gewonnen, die zullen bevestigen dat kapitein Mladen Rakuljic gelijk heeft wanneer hij zegt: "Mijn vader Spiro heeft dit schip speciaal voor cruisevakanties gebouwd en heeft altijd geluisterd naar de wensen van de gasten terwijl hij hen, nog op zijn oude schip Javorak, met de Adriatische Zee heeft laten kennismaken".

Algemene gegevens: lengte 32 m, gebouwd in 1958, gerenoveerd in 2009. 32 Bedden in 15 hutten met eigen douche/toilet.

Onderdek: 2 hutten voor 3 personen met smal tweepersoonsbed en een 3e bed erboven. Airconditioning in de cabinegang.

Hoofddek: 13 hutten met stapelbed.

Verder: 1 extra douche/ toilet. Zonnedek (150 m²), 15 ligstoelen, tafels met banken aan dek voor 20 personen en een salon voor 36 personen.
Technische gegevens:
Bouwjaar: 1958
Gerenoveerd: 2009
Lengte: 32,00m
Max. personen: 32
Zonnendek: 150m²
WiFi-Internet:
Romp: Hout
Kabinen:
2 pers. hutten: 13
3 pers. hutten: 2
1 pers. hutten: 0
Douschen/WC:
Airconditioning:

Route T1 - Eilandhoppen in Midden- en Zuid-Dalmatië



1 week vanaf Trogir – vertrek op zaterdag

Zaterdag: Vanaf 11.30 tot 13.30 uur is de inscheping in de haven van Trogir. Wanneer u met de auto reist kunt u vanaf 10.00 uur al bij ons checkpoint (op loopafstand van de haven) terecht. U parkeert hier uw auto en ons Service-Team begeleidt u verder en brengt uw bagage naar de haven. Voor gasten die een vlucht geboekt hebben met een latere aankomsttijd en de inscheping hierdoor niet kunnen halen, wordt een transfer naar de haven van Bol op het eiland Brac geregeld om hier in de late middag of avond aan boord te gaan. Na de inscheping begroeting door de reisleiding onder het genot van een welkomstdrankje en kennismaking met de bemanning en medepassagiers. Na een lunch snack varen we richting Bol op het eiland Brac. Hier bevindt zich één van de mooiste stranden van het Middellands Zeegebied- “Zlatni Rat” (Gouden Hoorn), waarvan de vorm voortdurend door de zeestromingen, de wind en de golven verandert. Hier wordt ruim de tijd genomen om te zwemmen en te zonnen. Overnachting in de haven van Bol.

Zondag: De bestemming van vandaag is de stad Korcula, hoofdstad van het gelijknamige eiland. Korcula heeft een van de mooiste binnensteden van Dalmatië en door het vestingachtige aanzien wordt het  “Klein Dubrovnik” genoemd. Vroeger stond het eiland, met name door de de uitgestrekte pijnboombossen ook wel bekend als het "zwarte eiland". Onderweg naar Korcula wordt er gestopt om in een van de baaien te zwemmen. Overnachting in de geboorteplaats van de beroemde zeevaarder en ontdekkingsreiziger Marco Polo.

Maandag: Vaartocht van ongeveer drie uur van Korcula naar het eiland Lastovo dat decennia afgesloten is geweest voor buitenlandse bezoekers vanwege de militaire basis in de tijd van voormalig Joegoslavië. Het eiland heeft hierdoor haar authenticiteit behouden en is een ware oase van rust met prachtige mediterrane vegetatie. Enkele jaren geleden werd de eilandengroep uitgeroepen tot natuurpark (entree € 3, - per persoon, ter plaatse te betalen). We leggen aan in de baai Sveti Mihajlo in de buurt van de plaats Lastovo, waar voldoende tijd is om de omgeving te verkennen. In de middag keren we terug naar het eiland Korcula, maar naar de plaats Vela Luka. Vela Luka is de grootste plaats op het eiland en ligt in een diepe, beschutte baai aan de westkant. Naast de prachtige ongerepte natuur heeft Vela Luka alle eigenschappen van het moderne toerisme, van een uitstekende gastronomie met “specialiteiten uit de zee” en goede wijnen tot een veelzijdig vrije tijd- en amusementsaanbod. Bij slecht weer varen we in plaats van naar Vela Luka naar de haven van Ubli op het eiland Lastovo voor de overnachting.

Dinsdag: Na een zwempauze varen we vandaag naar het tweede “verboden” eiland – Vis. Vis was net als Lastovo vele jaren gesloten voor buitenlandse bezoekers tot eind jaren tachtig. Waar ooit militaire basis lag, wordt nu wijn verbouwd. Het eiland Vis wordt nog niet overspoeld door het toerisme, heeft een ongerepte natuur en ontelbare baaien en stranden. We overnachten in de haven van Komiza, een mooi stadje aan de westkust van het eiland. Voordat we naar Komiza varen bezoeken we, indien mogelijk, de "Blauwe Grot" op het eiland Bisevo. Een bezoek aan de grot is erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Een bezoek vindt daarom- wanneer uitvoerbaar en afhankelijk van de weersberichten - plaats op de dinsdag of woensdag.

Woensdag: Op slechts 5 zeemijlen van Komiza ligt het kleine eiland Bisevo, beroemd vanwege de “Blauwe Grot” (Modra Spilja). Rond het middaguur worden de zonnestralen, die door een onderzeese opening in de grot doorkomen, door de witte zeebodem gereflecteerd en wordt de grot – bij rustige zee – in een blauw licht gedompeld. De tocht naar de grot wordt uitgevoerd met kleine bootjes (ca. € 5,- tot € 7,- per persoon, niet bij de reissom inbegrepen). Na een zwempauze varen we naar de hoofdstad Vis op het eiland Vis. De stad Vis ligt in een diepe, beschutte baai.

Donderdag: Na een tussenstop in een baai waar we kunnen zwemmen, zetten we koers naar Stari Grad. Stari Grad is de oudste nederzetting van het eiland en geliefd bij cultuurliefhebbers. Belangrijke bezienswaardigheden zijn het Dominicaanse klooster, de kerk Sveti Nikola of  het fort Tvrdalj. Stari Grad (oude stad) was eens onder de naam “Pharos” de hoofdstad van het eiland, maar verloor deze rol al eeuwen geleden aan de stad Hvar. Nog steeds herinnert het rijke, culturele erfgoed uit het verleden aan oude tijden, zoals het Paleis van Hektorovic. Stari Grad heeft wel haar rol als centrum van de wijnbouw op het eiland Hvar weten te bewaren. We overnachten in Stari Grad.

Vrijdag: Na het ontbijt, lichten we het anker en varen we naar het laatste eiland van onze reis – Solta. Het eiland kenmerkt zich door de vele olijfgaarden, die eersteklas, bijzonder donkergekleurde olijfolie produceren. We maken een zwemstop in een kleine baai en vervolgens keren we weer terug naar Trogir. In Trogir is het genieten van de unieke atmosfeer in de steegjes van de binnenstad. Trogir wordt niet voor niets een groot "openluchtmuseum" genoemd en staat onder bescherming van UNESCO. In Trogir hebben we een rondleiding door de stad en aansluitend de gelegenheid om in een van de vele restaurantjes te gaan eten. Overnachting in de levendige haven van Trogir.

Zaterdag: Na het ontbijt tot uiterlijk 09.00 uur ontscheping.

Wat is inbegrepen:

* 8-daagse cruise conform programma
* Halfpension (diner op de dag van inscheping, ontbijt en lunch of diner op de daaropvolgende dagen)
* Snack bij inscheping
* Captain's Dinner
* Engels- en Duitssprekende reisleiding in de haven bij in- en ontscheping
* Stadsrondleiding Trogir

Nuttige informatie

1) ALGEMENE INFORMATIE EN VOORWAARDEN

DE SCHEPEN VAN ONZE VLOOT

zijn motorzeilschepen, merendeels op klassieke wijze van hout gebouwd. Nieuwe schepen worden tegenwoordig meestal uit staal vervaardigd, vandaar dat onze nieuwbouw schepen Mac(ek, Antonela en Columbo en Amore over een stalen romp beschikken, terwijl er bij de binneninrichting hout gebruikt is. De schepen verschillen onderling in grootte, voorzieningen en comfort. Zie hiervoor de beschrijvingen van de schepen. Alle informatie en aanduidingen zijn gebaseerd op de stand van december 2010 - het is mogelijk dat er tijdens de overwintering veranderingen in de indeling van een schip hebben plaatsgevonden; het totale aanzien van het schip kan hierdoor veranderen. Nu en dan komt het voor, dat een kapitein tijdens de wintermaanden besluit zijn schip te verkopen of zelfs een nieuw schip koopt. Het is daarom mogelijk dat een schip gevaren wordt door een andere kapitein en bemanning. Veel houten schepen van onze vloot zijn meer dan 100 jaar oud, dat betekent dat slechts de naam en de rompvorm werkelijk zo oud zijn. Tijdens de reconstructie en revisie zijn in de loop der tijd alle spanten en planken, spijkers en schroeven vervangen. Maar één ding hebben alle schepen met elkaar gemeen: ze zijn volstrekt anders dan de grote cruiseschepen - bij ons aan boord wordt ongedwongen en zonder veel formaliteiten vakantie gevierd.

DE HUTTEN

De grootte van de hutten verschillen van schip tot schip en soms ook van hut tot hut. De grootte van de hut is op de kleinere schepen ca. 4 – 6 m², op de grotere schepen ca. 7 – 10 m². Ze bieden voldoende ruimte om te slapen en de plunjezak of reistas op te bergen. Ze zijn in het algemeen doelmatig ingericht en beschikken behalve over bedden tevens over een kleine kast of plank voor kleding. De bedden zijn overwegend boven elkaar geïnstalleerd (stapelbedden, meestal zonder ladder). Steeds vaker beschikken de hutten tevens over smalle tweepersoonsbedden of losse eenpersoonsbedden. Driepersoonshutten hebben meestal een smal tweepersoonsbed, terwijl het derde bed zich hierboven bevindt. De soort en de inrichting van de bedden vindt u in de beschrijvingen van de afzonderlijke schepen. Op de meeste schepen beschikken de hutten over douche/toilet met wasbak, waarbij het in principe gaat om een aparte cel, die door middel van een deur is afgescheiden van de hut, maar meestal geen douchewand, douchecabine of -gordijn hebben. Het douchewater loopt meestal door een eenvoudige afvoer op de grond weg. In de onderlinge beschrijvingen van de schepen ziet u krijgt u hoeveel hutten een schip heeft. Een prijs- en categorie onderscheid wordt niet gemaakt. De hutten onderdeks beschikken over een ventilatieopening of een patrijspoort. Veel schepen beschikken over zowel hutten boven- als onderdeks. In de beschrijvingen van de schepen wordt bovendien onderscheid gemaakt tussen hoofd- en bovendek. Bij boeking kunt u kiezen (mits beschikbaar) tussen hutten onderdeks of bovendeks, dit wordt op de reisbevestiging/rekening tevens bevestigd. Een onderscheid tussen hoofd- of bovendek wordt hierbij niet gemaakt. Wensen m.b.t. hutten op het hoofd- of bovendek of een bepaald hutnummer worden aan de kapitein doorgegeven en naar mogelijkheid ingewilligd, echter nooit bevestigd en maken daarom geen deel uit van de reisovereenkomst. De indeling van de hutten wordt gemaakt volgens boekingstijdstip.

Bij aankomst zijn de bedden opgemaakt; handdoeken dient u zelf mee te brengen, hoewel ze op enkele schepen worden bijgeleverd. Daar de bemanning tijdens de reis niet in de hutten komt, moeten deze door de passagiers zelf in orde worden gehouden. Ook douche en toilet in de hutten worden door de crew gedurende de reis niet gereinigd. De gemeenschappelijke douches en toiletten worden echter ook tijdens de reis regelmatig gereinigd. Veel schepen hebben meer hutten dan in de beschrijving aangegeven. Deze hutten zijn normaal gesproken niet te boeken, maar kunnen eventueel bij uitzondering (bijv. tegen toeslag bij charters) door ons worden gereserveerd. Deze hutten kunnen voor wat betreft de standaard afwijken van de andere hutten op hetzelfde schip (bijv. zonder douche/toilet of onderdeks). Voor de bemanning staan in principe eigen hutten ter beschikking, die in de beschrijvingen niet worden genoemd.

AIRCONDITIONING

Het merendeel van de schepen beschikt over airconditioning in de salon of in de cabinegang onderdek en steeds meer schepen intussen ook in de hutten (met individuele regeling). Bij airconditioning in de cabinegang is de koeling vanzelfsprekend slechts dan effectief, wanneer u de deur van de hut open laat. In principe geldt, dat de airconditioning alleen dan in functie is, wanneer de scheepsmotor of het aggregaat in bedrijf is of het schip op het stroomnet aan land is aangesloten. Bij overnachting in een eenzame baai of een klein vissersdorp zonder stroomaansluiting is de airconditioning meestal uitgeschakeld, want vooral met het oog op de nachtrust is het niet mogelijk, de motor of het aggregaat te laten lopen.

KLEDING EN BAGAGE

Smoking en avondjapon kunt u rustig thuis laten - beter is gemakkelijke vakantiekleding mee te nemen, zoals shorts en T-shirts en badkleding. Voor de koele avonden (vooral in het voor- en naseizoen) is een trui of sweatshirt aan te raden en ook een regenjas kan van pas komen. Omdat de bergruimte in de hutten niet al te ruim is bemeten, is het verstandig geen koffer (vooral geen harde koffer) mee te brengen. In plaats daarvan raden wij u aan een plunjezak of reistas te gebruiken. Hoewel op de schepen minstens één bemanningslid de wacht houdt, verdient het toch aanbeveling niet noodzakelijke waardevolle voorwerpen thuis te laten.

DE VERZORGING

is overeenkomstig het mediterrane gebied. Het ontbijt is eenvoudig: koffie of thee, witbrood, boter en marmelade. Soms is er ook yoghurt, vleeswaren of kaas. De hoofdmaaltijden (middag- en/of avondeten) zijn gekruid en overvloedig, zoals de traditie het wil en bestaan meestal uit soep, vlees of vis met bijgerechten en salade. Hoewel men zou verwachten dat er bij zeereizen vaker vis geserveerd wordt, bestaan de hoofdmaaltijden voornamelijk uit vlees. Desgewenst wordt op alle schepen met een vegetarisch menu rekening gehouden – we verzoeken u echter uw wensen bij boeking door te geven, zodat er aan de hand daarvan kan worden ingekocht. Een vegetarisch menu betekent echter niet, dat er speciale gerechten worden klaargemaakt, maar dat er in plaats van vlees meer (groente) bijgerechten worden verstrekt. De bereiding van speciale diëten is meestal niet mogelijk.
De verzorging aan boord is op basis van half- of volpension, afhankelijk van het schip.
De verzorging aan boord is meestal  Halfpension- plus (HP+)- het bestaat uit ontbijt en middageten. Op de dag van aankomst wordt er een snack aangeboden bij inscheping en een diner. Er is een keer per reis een  Captain's diner. Op de andere dagen kan het avondeten in restaurants aan land worden gebruikt. Af en toe zal de kapitein u het avondeten aan boord aanbieden (bijv. bij overnachting in baaien), deze maaltijden dienen apart aan boord te worden betaald (ca. € 7,- tot € 25,- per maaltijd p.p., afhankelijk van de bestelling en voedselkeuze).

Volpension bestaat uit ontbijt, middag- en avondeten, de verzorging begint met een snack bij inscheping en eindigt met het ontbijt op de dag van ontscheping.

De verzorging bij het eilandhoppen met de fiets is hoofdzakelijk op basis van halfpension plus en bestaat uit ontbijt en avondeten aan boord. Meestal wordt het middageten gebruikt in restaurants of typische tavernes onderweg – deze maaltijden zijn niet bij de prijs inbegrepen en dienen door de deelnemers ter plaatse te worden betaald. Afhankelijk van de route, kan het tevens voorkomen dat de maaltijden 's middags aan boord worden geserveerd, terwijl's avonds zelf een keuze kunt maken in de plaats van overnachting.
Wij hebben de maaltijden bij het eilandhoppen aan het bijzondere vereiste van de fietsers aangepast. Voor het ontbijt worden naast de gebruikelijke koffie of thee, witbrood, boter en marmelade tevens worst, kaas, cornflakes, muesli, fruit, sappen en melkproducten, zoals yoghurt geserveerd.
De verzorging bij de wandelcuises is op basis van volpension, het middageten wordt of aan boord of in de vorm van een lunchpakket tijdens de wandeling aangeboden.

DRANKEN

De salon is restaurant, lounge en bar ineen, hier zijn koele drankjes verkrijgbaar – met of zonder alcohol. Gewoonlijk worden uw consumpties op een turflijst bijgehouden en aan het einde van de reis wordt er afgerekend. De drankjes aan boord zijn uiteraard duurder dan in de supermarkt om de hoek, maar uiteindelijk bevindt u zich op een klein zwemmend pension. De prijzen van de dranken liggen echter meestal onder de prijzen in de hotels en kunt u het beste vergelijken met die in cafés of bars. Ter oriëntatie is de prijs bijv. ca. € 2,- voor 0,5 l mineraalwater, limonade of bier en een fles wijn vanaf ca. € 10. Het is niet toegestaan zelf drank mee aan boord te nemen.

INSCHEPING

De inscheping in de havens vindt gewoonlijk van 11.30 tot 13.00 uur plaats, in Trogir tot 13.30. Zodra alle gasten aan boord zijn, kan het schip vertrekken.
De inschepinghaven voor vlieggasten is afhankelijk van de vluchttijden. Gasten, die per vliegtuig aankomen, worden wanneer noodzakelijk naar de eerste overnachtinghaven gebracht, om daar in de late namiddag of avond in te schepen.
Bij vluchtboekingen via ID Riva Tours met aankomst op luchthaven Split tot 12.30 uur is inscheping in Trogir gegarandeerd. Bij latere aankomst wordt weer een transfer geregeld naar de eerste overnachtingshaven.

ONTSCHEPING

In principe vindt de ontscheping op de laatste dag tot 09.00 uur plaats. De bemanning heeft de tijd tussen het ontschepen en inschepen nodig om de hutten net zo schoon en netjes in orde te maken, zoals u één of twee weken ervoor de hutten aantrof.

REISDOCUMENTEN

Voor een bezoek aan Kroatië, zoals ook voor de doorreis door Slovenië dient u in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort dan wel identiteitskaart, dat na terugkomst in Nederland nog 3 maanden geldig is. Voor een bezoek aan Montenegro (Route T4 en D1) en aan Bosnië-Hercegovina (route D2) is een geldig paspoort noodzakelijk en dient na terugkomst nog 6 maanden geldig te zijn. Houders van buitenlandse paspoorten dienen contact op te nemen met de desbetreffende ambassade. Wanneer u de reis met eigen auto maakt, vergeet dan niet de groene kaart mee te nemen, hoewel deze voor Kroatië en Slovenië voor Nederlandse auto?fs niet meer noodzakelijk is.

BUSREIZEN

Indien u uw terugreis met de bus vanaf Rijeka heeft geboekt, wordt u na het ontschepen in de haven afgehaald met een transferbus. Deze bus brengt u dan eerst naar Opatija, alvorens er in de namiddag om ca. 17.30 uur aan de thuisreis wordt begonnen. Het kan zijn dat door het vertrek van de bus in de namiddag u moet wachten na ontscheping in de haven voor de transfer naar Opatija. U heeft in dit geval de tijd nog even voor Rijeka te wandelen of zelfs het strand te bezoeken. Informeer bij de reisleiding goed naar de juiste ophaaltijd door de transfer.

VLIEGREIZEN

De inschepinghaven voor vlieggasten is afhankelijk van de vluchttijden. Gasten, die per vliegtuig reizen, worden wanneer noodzakelijk naar de eerste overnachtinghaven gebracht, om daar in de late namiddag of avond in te schepen.
Het kan zijn dat bij een laat vertrek van het vliegtuig u zou moet wachten in de haven na ontscheping. U heeft in dit geval de tijd nog even door de stad te wandelen of zelfs het strand te bezoeken. Informeer bij de reisleiding goed naar de juiste ophaaltijd door de transfer.
Wanneer u zelf een vlucht boekt bij de luchtvaartmaatschappij bent u in principe zelf verantwoordelijk voor een transfer naar de inschepingshaven of eerste overnachtingsplaats.  Wij kunnen op aanvraag en tegen bijbetaling wel een transfer voor u bijboeken.

BAGAGE BEWARING

Wanneer u uw cruise heeft gecombineerd met een hotelverblijf, wilt u misschien niet al uw bagage op het schip meenemen. In Rijeka kunt u uw bagage in het bagagedepot van het busstation in bewaring geven (ca. 300 m vanaf de haven verwijderd). De kosten bedragen ca. € 1,50 per dag per stuk bagage. In de haven van Zadar, Trogir en Dubrovnik heeft onze reisleiding overeenkomstige mogelijkheden voor u. De kosten bedragen dan ca. € 10,- per week per stuk bagage.

PARKEREN IN DE HAVEN

In alle inschepingplaatsen reserveren wij graag een bewaakte parkeerplaats voor u. Deze parkeerplaatsen bevinden zich meestal buiten de haven – onze reisleiding begeleidt u hierheen. Wij vragen u vriendelijk uw wensen voor een parkeerplaats tijdens boeking aan ons door te geven. In Rijeka staat een garage ter beschikking tegen betaling 360 HRK (ca. € 50,-) per week. In Dubrovnik bedragen de kosten ook 360 HRK (ca. € 50,- per week, openbare bewaakte parkeerplaats in de haven Gruž. In Trogir en Zadar parkeerplaatsen tegen betaling van 300 HRK (ca. € 40,- ) per week. De parkeerkosten zijn ter plaatse te betalen in de nationale munteenheid Kuna (HRK). De parkeerplaatsen worden bewaakt, maar zijn niet door ons, noch door het parkeerbedrijf verzekerd. Er bestaat een verzekeringsdekking binnen de voor het voertuig eventueel afgesloten cascoverzekering (in principe geldt dezelfde aansprakelijkheidsregeling als op parkeerplaatsen of in parkeergarages in Nederland). Meldt u zich bij aankomst eerst bij onze reisleiding met de papieren die u van ons heeft ontvangen en zij zullen u dan naar de betreffende parkeerplaatsen begeleiden.

ELEKTRICITEIT EN WATER

is uiteraard aanwezig, maar niet ongelimiteerd. Alle schepen beschikken over een 220-volt generator, die echter (met het oog op de nachtrust) niet het volle etmaal in bedrijf is. Hetzelfde geldt bij het voor anker gaan in baaien, omdat het zeker niet prettig is, wanneer het zonnen aan dek door motor- en generator geronk overstemd wordt. Wij verzoeken u vriendelijk om oplettendheid bij het gebruik van elektrische apparaten zoals een haarföhn. Bij gelijktijdig gebruik van meerdere elektrische apparaten wordt het net op het schip snel overbelast en verstoord.

De watertanks zijn in overeenstemming met het aantal hutten en/of kooien zo geplaatst, dat er voldoende water is om u te wassen of te douchen, ook als er gedurende enkele dagen niet kan worden bijgetankt. Dit houdt wel in dat een ieder verstandig met het water dient om te gaan. De schepen beschikken meestal over een centrale warmwatervoorziening voor de douches (bij veel schepen wordt het water in de tanks aan dek door de zon opgewarmd), maar ook hier geldt dat er slechts genoeg warm water voor iedereen aanwezig is, mits men de douches slechts zolang als werkelijk nodig is, gebruikt.

MILIEUBESCHERMING

In het belang van de milieubescherming - die overigens in de Kroatische grondwet is vastgelegd . wijzen wij u er nadrukkelijk op, geen afval in zee of toiletten te werpen. Op alle schepen beschikt men rijkelijk over afvalcontainers, waardoor een milieuvriendelijke afvoer gewaarborgd is. Helpt u actief mee onze Adria, de meest "blauwe" zee der zeeën, schoon te houden.

SLAPEN AAN DEK

Veel van onze gasten vinden het een unieke belevenis om de nacht in de frisse lucht onder de mediterrane sterrenhemel door te brengen. Vanzelfsprekend is hiervoor genoeg plaats aan dek, u dient dan wel zelf een slaapzak en eventueel een ligmat of luchtbed mee te brengen, aangezien het niet toegestaan is matrassen en bedlinnen uit de hutten mee aan dek te nemen.

NACHTRUST

Meestal wordt het na 23.00 uur wat rustiger aan boord. Dit is uiteraard geen starre regel, maar afhankelijk van de samenstelling van de vakantiecrew. Op menig schip blijft de gezelligheid langer duren. Daar de schepen door hun bouw gehorig zijn en er in veel havens uit plaatsgebrek meerdere schepen naast elkaar kunnen liggen, is wederzijds respect hier in ieders belang.
De overnachtingen vinden meestal in grotere havens plaats (zie routebeschrijvingen). Aangezien de haven gelijktijdig de levensader van elke plaats is en op zomeravonden het leven zich in mediterrane landen buiten afspeelt (restaurants, cafés, bars, terrassen) gaat het er hier ’s avonds en 's nachts meestal nogal levendig aan toe. Vooral in de maanden juli en augustus worden in de kustplaatsen de meeste jaarlijkse volksfeesten gevierd die vaak tot in de vroege uurtjes duren. ID Riva Tours heeft hier geen invloed op en kan hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

MUZIEK EN GEZELLIGHEID

zijn aan boord gelukkig geen uitzondering. Dikwijls wordt er spontaan een feestje gebouwd. Wie een instrument zoals gitaar of harmonica bespeelt, wordt vriendelijk verzocht dit mee te brengen.

ROUTES

Zo individueel als de afzonderlijke schepen zijn, zo individueel kunnen ook de routes zijn. Ze komen over het geheel genomen overeen met de beschrijvingen op deze website, maar kunnen in enkele gevallen gering afwijken. Menig kapitein wil zijn favoriete baai niet voor u onthouden en in menig haven kan het wel eens nauwer worden, wanneer hier meerdere schepen gelijktijdig overnachten.
De in de routebeschrijvingen genoemde plaatsen hoeven geen overnachtingplaatsen te zijn. Het kan bijvoorbeeld voorkomen, dat u 's middags gelegenheid heeft de betreffende plaats te bezoeken en er aansluitend een baai wordt opgezocht om te overnachten. Of dat er in een baai overnacht wordt en het in de beschrijving genoemde plaatsje pas de volgende morgen wordt aangedaan. Wanneer er voor de nacht kan worden gekozen tussen een baai of een haven, zal de beslissing van de kapitein afhankelijk zijn van de wens van de meerderheid van zijn gasten. Tevens is het mogelijk, dat routes in omgekeerde volgorde gevaren worden; op de route R1 wordt in principe door de helft van de schepen i.p.v. Krk eerst Cres aangedaan en de route daarna overeenkomstig voortgezet.
Wij hebben onze reisroutes zo gepland dat bij normale weersomstandigheden de bestemming van de dag goed te bereiken is. De kapitein heeft echter de bevoegdheid met het oog op de weersomstandigheden de route te wijzigen, resp. verblijven in de havens te verlengen of te verkorten.

HALVE TWEEPERSOONSHUT

Bij boekingen voor fietscruises met de fiets-en wandelcruises kunt u tevens een halve tweepersoonshut zonder toeslag boeken. In dit geval deelt u uw hut met een andere gast van het gelijke geslacht. Bij alle andere cruises is het niet mogelijk een halve hut te boeken, slechts eenpersoonshutten (alleen op de M/S Kruna Mora) resp. tweepersoonshutten voor alleengebruik.


HET SCHEEPSDEK

Een tocht met één van onze motorzeilschepen is een unieke ervaring. U moet er echter rekening mee houden, dat scheepsplanken verraderlijk kunnen zijn: trappen zijn smaller en steiler dan u thuis gewend bent en na een regenbuitje of bij ochtenddauw kan het dek verraderlijk glad zijn; wees dus voorzichtig.
Aangezien hout een levendig materiaal is en bij hoge zomerse temperaturen licht samentrekt, kan het soms voorkomen, dat bij regen of slecht weer water in de hutten geraakt. In ieder geval dient u er rekening mee te houden, bij slecht weer eventuele patrijspoorten of vensters in uw hut te sluiten. Daar vooral in het hoogseizoen in veel havens minder plaats is, worden er af en toe meerdere schepen naast elkaar vastgelegd. Voorzichtigheid wordt daarom geboden, wanneer u over de andere schepen moet lopen bij het verlaten of aan boord gaan van uw eigen schip, vooral met het oog op de hoogteverschillen van de dekken van de schepen. Dit geldt vooral na alcoholgebruik aangezien wij niet aansprakelijk zijn voor ongevallen.
Uw speciale oplettendheid wordt gevraagd, wanneer u in een baai voor anker gaat en met een gewaagde sprong van boord het verfrissende water in springt. Let op dat u zich tijdens een dergelijke sprong niet bezeerd en houdt rekening met het gevaar op gladheid aan dek door uit het water komende gasten. 

KINDEREN AAN BOORD

Een cruise is zeker ook voor kinderen een belevenis. Vanwege de bijzondere omstandigheden aan boord van een motorzeilschip raden wij onze cruises echter alleen aan wat oudere kinderen aan (met zwemdiploma's). Kinderen ontdekken aan boord elke dag wat nieuws, bijv. de vele schakelaars in de stuurhut, het omhoogtrekken van de zeilen of het te waterlaten van het anker. We willen u verzoeken om ongelukken te voorkomen ook aan boord goed op te letten want ook daar geldt de ouderlijke plicht.

ZEILEN

Onze schepen varen de route in de regel op de motor, bij gunstige wind wordt er soms gezeild. Hoewel de mogelijkheden hiertoe, gezien de constructie van de afzonderlijke schepen, van schip tot schip verschillen, worden minstens eenmaal per week de zeilen gehesen, voor zover het weer dit toelaat.

VISSEN

De visrijke Kroatische Adria is een ideaal visgebied. Vanzelfsprekend kunt u uw visgerei meebrengen om van boord of land af vis te vangen. U hebt hiervoor wel een visvergunning nodig, die door veel agentschappen en havenkantoren tegen betaling worden afgegeven.

REISLEIDING

In de haven wordt u bij inscheping en ontscheping begeleid door ID Riva reisleiding. Zij staan op de dag van inscheping in de haven om u te woord te staan en hulp te bieden (begeleiding naar de parkeerplaats, vragen over de ligging van het schip etc.). Aan boord vindt een korte welkomst toespraak plaats. Bij de standaardroutes zoals R1, Z2, T1 en T3 etc. gaat het om niet-begeleide routes, dat wil zeggen dat er tijdens de reis geen reisleiding aan boord is. Eventuele stadsrondleidingen of excursies (afhankelijk van de route) worden door lokale reisleiders uitgevoerd en begeleid. Bij de actieve routes zoals onze fietscruises of wandelcruises is er wel een reisleider aan boord gedurende de reis die tevens de fiets-of wandelbegeleider is.

BETALING AAN BOORD

Drankjes en eventuele extras aan boord kunt u in de landelijke munteenheid (Kuna), in Euro  (EUR) of in Dollar (USD) betalen. Creditkaarten worden niet geaccepteerd.

NIET INBEGREPEN

In onze prijzen zijn de toeristenbelastingen en havengelden niet inbegrepen. Het totaalbedrag hiervoor bedraagt € 21,- per week per persoon (kinderen t/m 11 jaar € 10,- en dient bij inscheping aan boord te worden voldaan. Entreegelden voor musea en nationale parken of extra excursies zijn niet inbegrepen en dienen ter plaatse te worden voldaan.

MINIMUM AANTAL DEELNEMERS

Onze cruises moeten een minimum aantal deelnemers hebben om doorgang te kunnen vinden. Mocht het minimum aantal niet gehaald worden wordt u hierover uiterlijk 21 dagen voor vertrek over geïnformeerd. Uiteraard wordt u een gelijkwaardig alternatief schip aangeboden.

VERZEKERINGEN

Wij raden u aan om een reis- , annulering- en ongevallenverzekering af te sluiten, omdat deze niet in de reissom zijn inbegrepen. Het boekingskantoor zal u hierover graag informeren.

2) BELANGRIJKE INFORMATIE & VOORWAARDEN VOOR CHARTERS

Verzorging

Bij het charteren van een motorzeilschip is het bijboeken van halfpension voor alle meereizende verplicht. Wanneer u voor volpension kiest geldt dit tevens voor alle reizigers. De combinatie van half- en volpension binnen een groep is niet mogelijk. Het is wel mogelijk voor de gehele chartergroep op bepaalde dagen halfpension te boeken en op de overige dagen volpension (bijv. 3 dagen halfpension en 4 dagen volpension). Dit besluit dient uiterlijk 4 weken voor aanvang van de reis aan ons te zijn doorgegeven. De hoogte van het te betalen bedrag voor de gekozen verzorging is afhankelijk van het vastgelegde minimum aantal deelnemers voor de berekening van half- of volpension. Bij charters kan gekozen worden tussen half- en volpension onafhankelijk van het feit of de  betreffende boot als “standaard cruise” o.b.v. half- of volpension aangeboden wordt. 
Extra maaltijden of bijzondere wensen die meerkosten met zich meebrengen moeten aan boord betaald worden.

Deelnemerslijst

De deelnemerslijst dient uiterlijk 4 weken voor aanvang van de cruise bij ons binnen zijn; tot 4 dagen voor aanvang zijn kosteloze wijzigingen m.b.t. deelnemersaantal en namen mogelijk.

Vaarschema

De routes kunnen binnen Kroatische kustwateren individueel afgesproken worden ingepland, de gemiddelde dagelijkse vaartijd bedraagt ca. 5 uur (= 35 uur per week, echter max. 7 uur op een dag). Bij overschrijding van de max. toegestane vaartijd dient aan de kapitein een toeslag betaald te worden. U dient ons daarom tijdig voor het begin van uw reis (wanneer mogelijk al bij boeking) uw routewensen door te geven, zodat wij de voorgenomen dagelijkse vaartijden en zo de eventuele brandstoftoeslag kunnen berekenen.

Voorbeelden van brandstoftoeslag:

Route T1, TV                                         € 15,-
Route T3, TD                                         € 30,-
Route T4                                               € 80,-
Route D1                                              € 39,-
De brandstoftoeslag moet berekend worden aan de hand van het vastgelegde minimum aantal deelnemers zoals ook bij de berekening van half- of volpensiontoeslag.

Nationale parken

Entreegelden van nationale parken zijn niet bij de charterprijs inbegrepen en dienen ter plaatse betaald te worden. Voorbeelden van entreegelden:

Nationaal Park Mljet                               ca. € 15,-
Nationaal Park Krka watervallen  ca. € 11- € 14,-
Eiland Lastovo                                      ca. € 3,-

Excursies

Graag leggen wij u een aantal mogelijkheden voor excursies voor tijdens uw cruise. Als voorbeeld vermelden wij de kanosafari op de Zrmanja rivier (voor beschrijving zie route RK), busexcursies gehele dag  door Montenegro (voor beschrijving zie route D1 en T4) of door de Neretva Delta naar Mostar (beschrijving zie route D2). 

Zrmanja kanosafari                                ca. € 45,-
Neretva-delta & Mostar                          ca. € 59,-
Montenegro Tour                                   ca. € 45,-

Fietscruises

In principe kunt u voor het "Fietscruises" ook een schip charteren. Dit dient echter wel bij boeking te worden aangevraagd, omdat niet alle schepen van onze vloot hiervoor geschikt zijn. De extra kosten hiervoor bedragen per week:
•   Een verplichte toeslag  voor de afhandeling (fietstransport op het schip en het speciale   routeverloop) ten bedrage van € 15,- p.p. Deze toeslag dient betaald te worden voor het telkens vastgelegde minimum aantal personen voor de berekening van half- of volpension     
•   Riva fietsreisleiding: 1e reisleider € 700,-  per week, 2e reisleider € 500,- per week  incl. verzorging voor de reisleiding. Wij adviseren 2 reisleiders per groep. Houdt u er rekening mee dat voor de Riva    fietsreisleiding een hut dient te worden vrijgehouden (de charterprijs vermindert daardoor niet).
•   Huurfiets incl. helm en bezorging in de haven (te boeken alleen in combinatie met Riva fietsreisleiding) € 59,- per fiets.

Wandelcruises

Natuurlijk bestaat er ook de mogelijkheid een cruise te charteren om een wandelcruise te maken. De extra kosten hiervoor bedragen per week:
•   Riva wandelreisleiding: 1e reisleider € 700,-  per week, 2e reisleider € 500,- per week     incl. verzorging voor de reisleiding. Houdt u er rekening meer dat voor de reisleiding een hut        vrijgehouden dient te worden (charterprijs vermindert daardoor niet).
•   Op de route TW worden twee excursies aangeboden die niet in de charterprijs inbegrepen zijn:

           -Kruidenwandeling op Hvar         ca. € 20,-
           -Natuurpark Biokovo                ca. € 20,-

In- en ontschepinghaven

In principe zijn in- en ontscheping in dezelfde haven. Er bestaat echter een mogelijkheid om voor in- en ontscheping twee verschillende havens te kiezen (bijv. Rijeka en Zadar)  wanneer u twee weken zou charteren en twee van onze routes zou aanhouden of twee kortdurende cruises van 3 resp. 4 dagen zou charteren.

Verkorte cruises

Ook wanneer u niet een volle week de tijd heeft en toch graag een motorzeilschip wilt charteren is dit op aanvraag mogelijk te boeken (m.u.v. het hoogseizoen). Stuurt u ons uw aanvraag en wij geven u graag de mogelijkheden voor verkorte cruises in het  voor- en naseizoen.

3) BELANGRIJKE INFORMATIE BIJ FIETSCRUISES

Halve tweepersoonshut

Bij boekingen voor fietscruises met de fiets-en wandelcruises kunt u tevens een halve tweepersoonshut zonder toeslag boeken. In dit geval deelt u uw hut met een andere gast van het gelijke geslacht. Bij alle andere cruises is het niet mogelijk een halve hut te boeken, slechts eenpersoonshutten (alleen op de M/S Kruna Mora) resp. tweepersoonshutten voor alleengebruik.

Verzorging

De verzorging bij het eilandhoppen met de fiets is hoofdzakelijk op basis van halfpension plus en bestaat uit ontbijt en avondeten aan boord. Meestal wordt het middageten gebruikt in restaurants of typische tavernes onderweg – deze maaltijden zijn niet bij de prijs inbegrepen en dienen door de deelnemers ter plaatse te worden betaald. Afhankelijk van de route, kan het tevens voorkomen dat de maaltijden 's middags aan boord worden geserveerd, terwijl's avonds zelf een keuze kunt maken in de plaats van overnachting.

Wij hebben de maaltijden bij het eilandhoppen aan het bijzondere vereiste van de fietsers aangepast. Voor het ontbijt worden naast de gebruikelijke koffie of thee, witbrood, boter en marmelade tevens worst, kaas, cornflakes, muesli, fruit, sappen en melkproducten, zoals yoghurt geserveerd

Moeilijkheidsgraad van onze tours

Omdat de Adriatische kust en de eilanden niet te vergelijken zijn met die op het vasteland, het gaat hier namelijk overwegend om heuvelachtige, deels ook bergachtige trajecten met steile beklimmingen, is een goede conditie vereist. De routes zijn alleen geschikt voor deelnemers, die ook thuis fietstochten ondernemen of een andere sport beoefenen.

Bovendien dient u er rekening mee te houden, dat de temperaturen in Kroatië aanzienlijk hoger zijn dan bij u thuis en veelal ook in juni of september de 30 graden Celsius kan bereiken.

We hebben bij al onze routes een het aantal fietskilometers weergegeven om u een indruk te geven van de moeilijkheidsgraad van iedere route en etappe. De routebeschrijvingen en hoogteprofielen  zijn informatief en kunnen gering van de daadwerkelijk te fietsen routen afwijken. Dit hangt af van verschillende factoren. Zo kunnen in overleg met de deelnemers bijv. bij regen etappes veranderd of ingekort worden of bij hoge luchttemperaturen enkele delen van de route door langere zwempauzes worden vervangen. Afhankelijk van de conditie van de deelnemer zal onze fietsreisleider u eventueel ook voorstellen om af en toe trajecten met een lagere of hogere moeilijkheidsgraad te nemen. Uitstapjes naar kleine plaatsjes – bijv. om een bezienswaardigheid te bekijken of een extra ingelaste pauze – worden bij het samenstellen van de profielen vaak niet meegerekend. Aangezien de te berijden wegen zich op de eilanden vaak boven de plaatsjes bevinden, kunnen er daarom extra hellingen en stijgingen voorkomen. Tevens kan het voorkomen, dat unieke uitzichtpunten of bezienswaardigheden niet per fiets, doch slechts te voet te bereiken zijn – in deze gevallen hebben we tevens een kleine wandeling ingepland

Fietshelm

Voor uw eigen veiligheid raden wij u dringend aan een fietshelm te dragen. Wanneer u bij ons voor fietshuur boekt (bij de fiets-vaarcruise bij de prijs inbegrepen), stellen wij u tevens graag een gratis helm ter beschikking. Wij vragen u vriendelijk dit bij boeking al door te geven, zodat wij een toereikend aantal in voorraad kunnen nemen.

Huurfietsen

Onze fietsen zijn stabiele trekkingfietsen met aluminium frames, Shimanoschakelingen, lichte bagagedragers en fleshouders. Alle fietsen zijn nieuw of hoogstens één seizoen gebruikt (bouwjaar 2010 of 2011). Ze worden wekelijks (na iedere tour) gecontroleerd en verzorgd, tevens vindt er tijdens de winter een uitgebreide controle plaats.

Fietstransport

Bij vliegreizen naar Split is het meenemen van uw eigen fiets eveneens mogelijk. De prijs voor dit fietstransport is op aanvraag en is inclusief de transfer van de luchthaven naar het schip en terug. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor de voorbereidingen (bijv. stuurstang recht zetten, pedalen demonteren, lucht uit de banden laten lopen) en het verpakken (in speciale fietsdozen) van de fiets voor het transport conform de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Het transporteren van een fiets in onze pendelbussen is niet mogelijk. Chartergroepen die met de bus aankomen, bieden wij graag een aanbod voor fietstransport in speciale aanhangers.

Aansprakelijkheidsverzekering

Deelname aan de fietsreizen is voor eigen risico en verantwoordelijkheid. ID Riva Tours is niet aansprakelijk voor fietsongevallen. Wij raden u aan een reisverzekering af te sluiten. Naast fietsongevallen dekt deze verzekering ook verlies, diefstal, ziekte en ongevallen in het algemeen.

Aan boord en trossen los…vakantie in zicht!

Ontdek een mediterraan paradijs bestaande uit 1185 eilanden per comfortabel motorzeilschip... De unieke 'ankers' van een rondreis op het water:
  • • Vakantie aan boord van een "varend hotel".
  • • Iedere dag verschillende toeristische hoogtepunten.
  • • Zwemmen, varen, relaxen en ontdekken.
  • • Genieten van het kristalheldere water van de Adriatische Zee.
  • • Overnachten in gezellige haventjes bij pittoreske plaatsjes.
  • • Heerlijke verse, mediterrane gerechten.
  • • Gegarandeerd zeezicht!

Wat houdt een ID Riva Cruise precies in?

Wanneer u een ID Riva Cruise boekt dan maakt u een rondreis met een traditioneel houten of modern motorzeilschip (13-38 personen). Naast het internationale reisgezelschap bevinden zich aan boord een zeer ervaren kapitein, uitstekende kok en 2 extra hulpjes. De schepen zijn onder te verdelen in 3 categorieën:

  • • Eenvoudig uitgeruste hutten met wastafel en stapelbedden. Douche en toilet zijn voor gemeenschappelijk gebruik.
  • • Comfortabel uitgerust met eigen douche en toilet in de hut, stapelbedden of smal tweepersoonsbed.
  • • Comfortabel uitgerust met eigen douche en toilet in de hut, individueel regelbare airconditioning, veelal smalle tweepersoonsbedden of met losse bedden resp. stapelbedden.

Voor wie is een ID Riva Cruise geschikt?

Voor iedereen die graag op een relaxte manier een combinatie wil maken van zonnen, zwemmen en het tussendoor bezoeken van unieke natuurgebieden en culturele bezienswaardigheden. De cruises zijn geschikt voor alle leeftijden.


Hoe ziet een dag tijdens een ID Riva Cruise er uit?

De keuze is geheel aan u! Gaat u mee op een eilandwandeling? Of toch liever op eigen gelegenheid van boord? Eenmaal aangelegd, bepaalt u uw eigen programma. Het enige wat vaststaat, is de route. Dagelijks zijn er stops in mooie baaien waar u heerlijk kunt zwemmen. Tegen de avond legt u meestal aan bij een levendige badplaats.



GRATIS PARKEREN

Wanneer u een 2-weekse route (R3 of T4) of twee 1-weekse routes combineert, kunt u uw auto in de tweede week gratis parkeren!


VERHUUR ZEILJACHTEN EN FLOTTIELJE

Bent U juist op zoek naar een sportief zeiljacht of het meevaren in een flottielje dan maken wij graag een offerte op maat van uw wensen (vermeld hiervoor o.a. gewenste vertrekhaven, periode, gezelschap, budget, aantal vaarbewijzen, grootte en bouwjaar zeiljacht etc…

Voor meer vragen en antwoorden klik hier